Y generáció és az anyagiak
Állandó témája a generációs beszélgetéseinknek, hogy az egyes generációk hogy viszonyulnak a pénzhez, a tulajdonláshoz.
Egyre gyakrabban lehet azt olvasni, hogy az Y-onok kinyírják ezt a terméket (mint sört, szappant, lekvárt...) , az Y-onok kinyírják azt a szolgáltatást (pl. gyorséttermi étkezés, pláza...), és úgy alapvetően mindent tönkretesznek, amit mi, idősebbek értéknek tartunk.
Egy nagyon jó, bár kissé megdöbbentő képsorozatot készített Sannah Kvist svéd fotós az Y-generáció fiataljairól, All I Own (Minden, ami a tulajdonom) címmel. A képek azért megdöbbentőek, mert a rajtuk látható fiatalok egy sarokba be tudják zsúfolni mindazt, amit tulajdonolnak.

FORRÁS: COURTESY SANNAH KVIST
A lényeg tulajdonképpen az, hogy nem az anyagi dolgokhoz való ragaszkodás határozza meg az életüket, aminek számtalan oka lehet - csupán az egyik a mobilitás, de szóba kerülhet még az élmény-fókusz a tárgy-fókusz helyett, vagy a 2008-as válság következményéből fakadó ellenállás, de még az előző generációkkal való szembefordulás is, hogy ne folytassuk az tippelés sorát (még több kép és forrás ide kattintva).
De egy fontos szempont az is, hogy a fiatalok nem érzik úgy, hogy képesek lennének saját lakást venni vagy családot alapítani annyi idősen, mint a korábbi generációk, ezért teljesen másképp tekintenek az életre. Ergo más a családi életciklusuk, más annak a tartalma vagy kifutása.
Egyre inkább azt látjuk, hogy az "új" generációknak közel sem az a fontos az anyagiakban, mint az elődeiknek volt. A Matthew Taylor jegyezte Millennials are killing capitalism (A millenniálok kinyírják a kapitalizmust) című cikkben azt olvashatjuk, hogy míg az X generációsok (jelenleg 38-53 évesek) több mint a felének volt saját lakása abban az életkorban, mint amiben most az Y-ok (23-38 évesek) vannak, addig most alig minden harmadik Y-nak van csak saját lakása. Ez az információ alapvető például egy banki lakáshitelnél, ha a fiatalokat akarjuk megszólítani. De egy lakásbiztosítási terméknél éppúgy. Ne beszéljünk az IKEA-ról vagy a műszaki cikkek gyártóiról. De kevésbé számít például a saját autó is, többek között ezért tud(ott) sikeres lenni az Uber.
Alig tesznek félre. Kevésbé gondolnak a jövőre anyagilag, mint a korábbi generációk tették fiatalon. Taylor szerint azért, mert egyre kevésbé tudják elérni a mai fiatalok ezeket a nagy célokat, és így tulajdonképpen muszájból inkább élnek a mának. Persze ehhez hozzájárul az is, hogy teljesen más közegben szocializálódtak a mai fiatalok, ami egyértelműen érintette a hosszú távú gondolkodást vagy a várakozás képességét.
Élményeket keresnek, mert az elvileg nem veszhet el. És már itt is láthatunk eltéréseket, mert a kutatásaink szerint míg a Z generációs (kb. tinédzser) lányok arányaiban többet költenek élményre a zsebpénzükből, addig a Z-s fiúk inkább tárgyakat vásárolnak.
Az ezredfordulós generáció a szerzett élmények alapján határozza meg a sikerességét, és az élmények finanszírozása rengeteg pénzbe kerül - írta a Forbes. Sokkal fontosabbak számukra a koncertek, sportesemények vagy más közösségi események, mint a siker a saját karrierjükben. Ami sokszor HR problémát jelent a 20-ik századi fejjel gondolkodó munkaadónak, mert ez nem azt jelenti, hogy ne szeretnének a fiatalok dolgozni. Csak azt jelenti, hogy másképp. És hogy másképp tekintenek a munkára, a munkaadóra, a munkahelyre. És ha erre jó választ tud adni a cég, akkor igenis ki tudja maxolni az Y/Z munkavállalókban rejlő előnyöket, értékeket.
De ehhez tanulni kell és változni. Viszont ez jó hír, mert a most (még) többségben levő X imád tanulni és változni. Akkor hát rajta!